تاریخ انتشار: شنبه 1395/04/05 - 10:54
کد خبر: 203143

ناگفته‌های هم دانشگاهی ایوب آقایی، از دلایل خودکشی دانشجوی دانشگاه کاشان؛

ایوب نخبه کشوری بود/ وزارت علوم مقرری نمی‌داد/ به دلیل فشار مالی حرف از خودکشی زده بود

ایوب نخبه کشوری بود/ وزارت علوم مقرری نمی‌داد/ به دلیل فشار مالی حرف از خودکشی زده بود

ایوب شبانه روز در آزمایشگاه بود و به لحاظ علمی، به قدری نخبه بود که از تزی که در حال کار کردن روی آن بود، می توانست دو مقاله در نشریه نیچر (NATURE) بدهد و جالب تر این است که از کل ایرانی ها فقط یک نفر مقاله اش در نیچر پذیرفته شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: عصر روز پنج شنبه بود که ایوب آقایی دانشجوی مقطع دکتری شیمی دانشگاه کاشان در خوابگاه این دانشگاه خودکشی کرد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه داتشجویان ایران»؛ گفته می‌شود جان‌باخته اهل شهرستان ایلام و دانشجوی سال آخر مقطع دکتری شیمی تجزیه دانشگاه بوده و بنابر برخی اظهارنظرها دقایقی پیش از مرگ با یکی از اعضای خانواده خود تماس داشته است. گفتنی است وی از دانشجویان بورسیه نیز بوده است.

تا تهیه این گزارش علت رسمی این خودکشی از سوی مقامات قضایی و جنایی اعلام نشده است؛ اما طبق نامه و ادعای تعدادی از دانشجویان این دانشگاه، این دانشجو به دلیل فشار زیادی که براثر قطع بورسیه وی صورت گرفته است اقدام به این کار کرده است.

نامه تعدادی از دانشجویان دانشگاه کاشان به نماینده این شهر
اما از روی گذشته واکنش ها به این خودکشی آغاز شد؛ جمعی از دانشجویان دانشگاه کاشان از ساداتی‌نژاد، نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخواست کرده‌اند که تحقیق و اقدامات لازم درباره خودکشی آقایی، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه کاشان بدون هیچ ملاحظه‌ای انجام گیرد.

در بخشی از این نامه آمده است:‌ مطمئنا از اوضاع نابسامان دانشگاه در این چند روز اخیر اطلاع دارید. در کشور ما که فیش های حقوقی نجومی مدیران آن حتی از حقوق رییس جمهور آمریکا هم عبور کرده یک دانشجوی نخبه دکتری شیمی در همین مملکت و در شهری که شما نماینده آن در مجلس هستید و در دانشگاهی که زمانی شما ریاست آن را به عهده داشتید به علت قطع بورسیه ایشان توسط دولت و وزارت علوم تحقیقات و فناوری و به علت فشار زیاد روحی و روانی دست به خودکشی زده است. (اینجـا)

بیانیه دانشجویان بورسیه
از سویی دیگر، جمعی از دانشجویان بورسیه در بیانیه ای نوشتند:  آیا گمان نمی کنید که این جوان و هزاران جوان مانند ایوب آقایی همه درها را به روی خود بسته می بینند و به علت نقش برآب دیدن تمام امیدهای خود در تحصیل علم و پذیرش قانونی بورسیه، روی بازگشت به شهر و جمع خانواده و آشنایان خود را ندارند؟ زمینه سازی وقوع این حادثه ناگوار لکه ننگی خواهد بود بر پیشانی مدعیان اخلاق و تدبیر که نشان دادند با گذشت یک سال از بیانات رهبری معظم انقلاب، هیچ کاری برای اجرایی کردن فرامین ایشان انجام نشده است و همچنان ظلم به بدنه نخبه و ارزشی وزارت علوم ساری و جاری است. ابقای شخصی چون مجتبی صدیقی پس از بیانات سال گذشته مقام معظم رهبری، در سمت معاونت وزارت علوم بزرگ ترین برهان بر بی اعتنایی آقای فرهادی به منویات معظم له بوده است. (اینجــا)

روایت جدید از خودکشی آقایی
اما در این میان یکی از دوستان این دانشجویی در گفتگویی با یکی از پایگاه های محلی کاشان از انگیزه خودکشی ایوب آقایی گفت.

دوست ایوب آقایی گفت: ایوب شبانه روز در آزمایشگاه بود و به لحاظ علمی، به قدری نخبه بود که از تزی که در حال کار کردن روی آن بود، می توانست دو مقاله در نشریه نیچر (NATURE) بدهد و جالب تر این است که از کل ایرانی ها فقط یک نفر مقاله اش در نیچر پذیرفته شده است.

وی افزود: قبل از این اتفاق، ایوب چندین بار به خاطر فشارهای مالی فراوان و عدم تأمین هزینه های بورس دوره دکتری که بر عهده دانشگاه بوده است، حرف از خودکشی زده بود که ما هر بار او را آرام می کردیم.

این دانشجوی دکتری تصریح کرد: از طرفی او موضوعی را در زمینه سرطان برای پایان نامه اش انتخاب کرده بود که هزینه های آزمایشگاهی و … آن سنگین بود و کار زیادی هم می برد و لذا انجام پایان نامه اش به ترم ۹ و ۱۰ رسید و باید هر ترم حدود ۵ یا ۶ میلیون شهریه دانشگاه و یک میلیون هزینه خوابگاه می داد.

وی افزود: وزارت علوم باید طبق قانون حداقل ماهیانه یک میلیون تومان مقرری برای بورسیه به او می داد که این پرداخت به او صورت نمی گرفت.

این دانشجوی دانشگاه کاشان در ادامه گفت: وزارت علوم بابت هر دانشجوی بورسیه، ۴۰میلیون تومان به دانشگاه می دهد که ۴۰ درصد از آن میلیون یعنی ۱۶ میلیون تومان طبق قانون باید برای رساله دانشجو اختصاص داده شود.

وی افزود: اما مسئولین دانشگاه می گویند که ما مصوبه داخلی گذرانده ایم که فقط ۸درصد از این ۴۰میلیون تومان یعنی ۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان به دانشجو اختصاص داده شود.

دوست ایوب آقایی تصریح کرد: اما فشار اصلی این بود که هر جا برای جایابی بورسیه اش می رفت، به خاطر شایعاتی که وزارت علوم دولت تدبیر و امید پخش کرده بود که اینها بورسیه های احمدی نژاد و غیر قانونی هستند، علی رغم اینکه دانشجوی ممتاز و با معدل بالا و رزومه پژوهشی قوی بود، به دلیل انگیزه های سیاسی او را جایابی نمی کرده اند.

این دانشجوی دکتری ابراز کرد: یک بار می گفت در پورتال دانشجوی من زده اند که ۲۵ میلیون بدهی به دانشگاه دارم که یعنی دانشجوی شبانه حساب کرده اند.

وی گفت: به خاطر همین فشارها، اعصاب ایوب خراب و استرس در چهره اش همیشه پیدا بود و از این وضعیت خود مداوم می رنجید.

گفتنی است جامعه اسلامی دانشجویان کاشان طی بیانیه ای خطاب به دکتر سیدجواد ساداتی نژاد، نماینده کاشان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش مجلس که رئیس اسبق این دانشگاه نیز بوده است، خواستار پیگیری جدی این فاجعه شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
امید
1395/04/08 - 09:51

امان از دست تبخیر امید
تورهای مسافرتی آفری
دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان با نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان
حاشیه بازی استقلال و فولاد/ اعتراض سرخ‌ها به گل آبی‌ها
استقلال با برد مقابل فولاد به صدر برگشت
فروش ۴۳۰ هزار کتاب در بخش مجازی نمایشگاه
۹۰ درصد دانشجویان بین‌الملل در ایران عراقی و افغانستانی هستند
هوش مصنوعی، فریب انسان را یاد گرفته‌ است
انتشار اسامی منتخبان راه‌یافته به مجلس دوازدهم از دو لیست انتخاباتی
هدیۀ رهبر انقلاب به یک خانم نویسنده
تاکنون بیش از ۱۵ هزار کودک در غزه به شهادت رسیده است
نصرالله: فلسطین و غزه، به مسئله نخست جهان تبدیل شده‌اند
هندوستان تایمز: دهلی‌نو علاقه‌مند به ارتباط بیشتر با ایران است
صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری شرکتهای دانش بنیان در سال قبل
بانک آمریکا: دلار نشانه‌هایی از خستگی را نشان می‌دهد
پاسخ به چند سؤال پرتکرار درباره امتحانات نهایی
تعطیلی شنبه‌ها، کور کردن چشم است بجای سرمه زدن!
پیرهادی: مراجع عظام گفتند صرف تعطیلی شنبه «تشبه با یهودیت» محسوب نمی‌شود
سیدحسن نصرالله: موشک‌ها همچنان به بئرالسبع و شهرک‌های اطراف غزه اصابت می‌کند
ورود سامانه بارشی جدید از فردا به کشور
مظلومان جهان چشم‌شان به بسیجیان ایران است
فراخوان پلیس برای تعویض پلاک‌های سوخته و دارای نقص
شهید سلیمانی و شهید زاهدی در همه جبهه‌ها حاضر بودند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top